Heb je een eigen bedrijf, een eigen product en/of dienst die je wilt promoten? Dan zijn er natuurlijk ontzettend veel mogelijkheden. Denk aan tijdschriften, bilboards, bushokjes, maar natuurlijk ook online. Social media advertenties, zoekmachine advertenties en nog veel meer! Het is belangrijk om jouw product bij de juiste doelgroep te promoten om uiteindelijk een zo hoog mogelijke winstpercentage te kunnen realiseren. Het is natuurlijk belangrijk dat je eerst onderzoekt waar jouw doelgroep zich bevindt. Je kan op allerlei verschillende manieren onderzoek doen. Vaak kan je al een inschatting maken van waar jouw doelgroep voornamelijk aanwezig is. Maar dan is het ook belangrijk om te onderzoeken waar ze bijvoorbeeld op zoeken of waar ze behoefte aan hebben. In deze blog geven we je een aantal verschillende voorbeelden van hoe jij je product of dienst kan promoten aan jouw specifieke doelgroep.
Onderzoek je doelgroep
Door je doelgroep goed te onderzoeken weet je uiteindelijk precies waar jij je product of dienst moet promoten. Ga je offline adverteren of online adverteren? Ga je inzetten op social media of toch meer op zoekmachine optimalisatie? Dit zijn dingen die belangrijk zijn om te weten en waar je na een marktonderzoek antwoord op kan geven. Het is daarnaast slim om te onderzoeken welke marketingstrategieën er nodig zijn om jouw uiteindelijke doelgroep optimaal te kunnen bereiken. Ook dit kan je onderzoeken tijdens deze eerste fase.
Marketingstrategieën
Er zijn allerlei verschillende marketingstrategieën toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan een awareness promotie waarbij je voornamelijk je naamsbekendheid wilt verhogen. Dit kan je goed doen door middel van displayreclames. Daarnaast kan je online ook je naamsbekendheid vergroten door middel van advertenties via YouTube of displayadvertenties in netwerken van Google bijvoorbeeld. Daarnaast kan je ook kiezen voor specifieke online marketing strategieën. Denk bijvoorbeeld aan SEO (search engine optimization) of SEA (Search engine advertising). Hiermee kan je specifiek richten op mensen die opzoek zijn naar iets. Aangezien men via een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) iets opzoekt (een product of dienst) zijn ze al opzoek naar een specifiek item. Het is dan aan jou als bedrijf om met jouw website bovenaan in Google te staan. Ofwel via een advertentie, waarbij je per klik betaald, of via organische resultaten.
Monitoren en bijsturen
Het is belangrijk om goed te blijven monitoren en te blijven bijsturen wanneer je aan de slag gaat met bepaalde (online) marketing strategieën. Zorg ervoor dat je altijd in de gaten blijft houden hoe het gaat zodat je op tijd kan bijsturen!